Úspešná päťka pre Ambruz Racing
„Preteky preložené, preteky zrušené.“ Tak tieto slovné spojenia prichádzali počas sezóny častejšie, ako by si ktorýkoľvek fanúšik motorizmu želal. Mnohí zalamovali rukami, lamentovali. Medzi týchto ľudí sa však odmietli zaradiť príslušníci Ambruz Racing. Za svoje si zobrali príslovie „kde je vôľa, tam je cesta“ a začali hľadať. Príležitosti reprezentovať seba, Slovensko a partnerov tímu sa ukazovali hlavne v zahraničí, ale ukázali sa aj na domácej pôde.
Prvou zastávkou na týchto potulkách po zahraničí bola Ilirská Bistrica. Trojicu slovenských vyslancov tvorili Anička a Peter Ambruzovci, ktorých dopĺňal Peťo Kacvinský, privítalo v Slovinsku krásne a slnečné počasie. Sobotné preberanie prebehlo bez najmenších problémov a v tíme zavládla pohodová atmosféra, ktorá však bola nabitá očakávaniami. Nedeľa už bola o inom. Ranný dážď sa počas dňa premenil na ozajstnú búrku. Množstvo zrážok dokonca zapríčinilo prerušenie pretekov. Slováci sa však s týmito náročnými podmienkami vyrovnali bravúrne. Keďže Slovinské majstrovstvá pretekov automobilov do vrchu sú „uzavreté“, posádky boli zaradené iba do celkového hodnotenia. Peťovi Ambruzovi sa podaril malý husársky kúsok. Na niečo vyše 5 kilometrovej trati si v prvom preteku vybojoval celkové druhé miesto v kategórii 1. Druhú časť značne ovplyvnili podmienky, kde Peter štartoval za silného dažďa, ktorý prejdením cieľovej čiary ako keby zmizol. Aj napriek tomu to stačilo na výborné piate miesto. Svojim výkonom si s Mitsubishi Lancer Evo IX potvrdil prvé miesto v skupine aj v triede. Rovnako úspešne sa predstavila so svojou Hondou Civic TypeR aj Anka Ambruz. Vyrovnanými výkonmi v oboch súťažných jazdách si vybojovala výborné tretie miesto v skupine. Šťastie pri Anke stálo hlavne pri zvoze vozidiel, kde na jej súťažné vozidlo spadol menší strom. Smoliarom víkendu sa stal Peter Kacvinský, ktorému všetky snahy zmaril roztrhnutý drážkový remeň.
Zahraničie sa vymenilo za domáce podujatie. Rovnako ako v Slovinsku, aj na Ostrú Lúku vyslal Ambruz Racing trojicu súťažiacich. Tentokrát však v pozmenenej zostave. Peťa Ambruza s Mitsubishi vystriedal Maťo Juhás s Tatuusom FR2000. Asi nemusíme debatovať o tom, že Martin patrí medzi najrýchlejších „kopčiarov“ na Slovensku. Ale každý deň je iný a svoje umenie - pripravenosť musel potvrdiť. Nemohol si na to zvoliť lepší spôsob, ako zajazdiť absolútne najrýchlejší čas víkendu. Pri sumarizácii výsledkov mu patrilo absolútne druhé miesto zo soboty, kde ho dokázal poraziť iba poľský jazdec Waldemar Kluza. Svoje miesta si v nedeľu vymenili a skvelý Maťo Juhás si vyjazdil absolútne prvenstvo. Chuť si na Ostrú Lúku prišiel napraviť Peťo Kacvinský. Jeho Renault Clio je podľa performance factor – nového triedenia podľa FIA – zaradený v triede 5b. Diskusia, kto a kde by mal byť zaradený bude prebiehať asi ešte nejaký ten rok, ale aktuálny stav je jednoducho taký. Váhový a v mnohých prípadoch aj výkonnostný deficit vozidla nahradil Peťo obrovským srdcom, ktoré vkladá do každého metra na trati. Srdcom si vybojoval dve štvrté miesta v 5b. Svoju premiéru si na Ostrej Lúke užila Anka Ambruz. V triede 5a sa predstavila tradične na Honde Civic TypeR. Prvé metre na trati boli spojené s obrovským rešpektom pred nepoznaným. Výsledok so soboty komentovala jednoznačne: „Sama viem, kde sa viem zlepšiť a zajtra sa o to aj pokúsim.“ A tak to veru aj bolo. Zlepšenie o viac ako 4 sekundy. S novými skúsenosťami a s dvomi piatymi miestami sa Anka rozlúčila s Ostrou Lúkou.
Pre Ambruz Racing prišiel čas na ďalšiu návštevu zahraničia. Tentokrát sa k našim severným susedom vybrala kompletná zostava, teda všetci štyria súťažiaci, vrátane celého servisného zabezpečenia a personálu. 17. ročník WYSCIG GÓRSKI PRZADKI – VALVOLINE je podujatie, ktoré bolo zaradené do Majstrovstiev Slovenska pretekov automobilov do vrchu. Aj napriek tomu sa na štart postavilo iba 11 slovenských posádok, z ktorých boli štyri pod vlajkou bratislavčanov. Podľa predpokladov bol najrýchlejším zo štvorice Martin Juhás s Tatuusom FR2000. Kategóriu dva ovládol, v súčte časov mu patrilo absolútne jedenáste miesto. Peťo Ambruz bojoval so svojím Mitsubishi Lancer Evo IX v skupine 4. V rámci MSR ho porazil iba Tomáš „Srnka“ Ondrej. V skupine 5. bojovali hneď dvaja zástupcovia Ambruz Racing. Viac sa z dvojice Anka – Peťo darilo v tomto prípade Peťovi Kacvinskému. Dve deviate miesta v najobsadenejšej skupine nemohli znamenať nič iné, ako celkové deviate miesto absolútneho poradia v triede. Anke nevyšla druhá súťažná jazda, kde si zhoršila čas z tej prvej. To ju odsunulo na celkové dvanáste miesto v silnej konkurencii poľských a slovenských jazdcov. Pôsobenie v Poľsku sa ako celok dá hodnotiť ako vydarené, aj keď nie všetci odchádzali spokojní.
Karavána vozidiel si to z Poľska namierila do Talianska na kopec, ktorý je známy aj tým, že sa na ňom skáče. Cividale Castelmonte 2020 si pripravilo mnoho prekvapení, zmien trate a hlavne poveternostných podmienok. Úzke „vracáky“, rýchle pasáže, kde nebolo vidieť „za roh“, to všetko spojené s prísnejšími opatreniami v súvislosti s COVID 19. Pre trojicu slovenských jazdcov, ktorú už tradične tvorili Peťo, Anka a Peťo, to bola neskutočne náročná výzva. Hlavne pomyselný tlak na Petra Ambruza, ktorý musel získať body do Zónových majstrovstiev strednej Európy. To, že vie pracovať aj pod takýmto tlakom, už nie raz preukázal. Svoje dlhoročné skúsenosti dokázal zúročiť aj v Taliansku. Okrem štvrtého miesta v „N-kách“, kde mu na pódium chýbali stotiny, si z Talianska odniesol body potrebné na potvrdenie majstrovského titulu v Zóne strednej Európy v pretekoch automobilov do vrchu. Aj druhému Peťovi Castelmonte sadlo. Pri prvom predstavení na kopci si výborne zasúťažil s domácimi borcami, pričom sa mu v silnej konkurencii podarilo uchmatnúť výborné šieste miesto. Anka Ambruz sa sústredila na boje medzi ženami. Tie si rovnako nedarovali ani sekundu. Z pätice zástupkýň nežného pohlavia sa postavila na druhý najvyšší stupienok pre víťazov.
Boje v tohtoročnej sezóne vyvrcholili na domácom Slovakia Ringu. Trošku netradičná trať bola prvý krát zaradená do MSR PAV. O veľa išlo hlavne Maťovi Juhásovi, ktorý bojoval o titul absolútneho majstra Slovenska. Ako darček od tímu dostal možnosť sadnúť si do kokpitu NORMA M20Fc. Obrovské nadšenie, zároveň však uvedomelosť a pocit zodpovednosti. To boli asi prvé pocity, ktoré Martinom zmietali. Hneď po prvej tréningovej jazde bolo všetko inak. 565 kilogramov a 540 konských síl. To sú dve čísla, ktoré prinútili Martina vidieť svet úplne inak. Všetky svoje pocity zhrnul v jedinej vete: „Život začína od 500 koní....“. Normu dostal veľmi rýchlo do rúk a takmer od prvej chvíle si úplne padli do oka. Suverénnym spôsobom dominoval v oboch súťažných jazdách, čím sa stal absolútnym majstrom Slovenska pre rok 2020. Darček v podobe výkonnejšieho vozidla dostala aj Anka Ambruz. Po mnohých premiérach na európskych kopcoch sa dostala k ďalšej. Na SlovakiaRingu sa predstavila prvý krát na Mitsubishi Lancer Evolution IX, ktoré počas sezóny štandardne osedláva jej manžel Peter. V tomto prípade mala spolupráca medzi jazdcom a vozidlom „pôrodné bolesti“. Anka sa nehanbila priznať, že spočiatku ovládalo vozidlo ju. A niet sa čomu čudovať. Fungovanie a fyzika pri Civicu TypeR je úplne odlišná od „Mišiaka“. Aj napriek veľkému rešpektu si napokon našli k sebe cestu a Anka sa stala druhou najrýchlejšou ženou na SlovakiaRingu. Peťo Kacvinský si na „okruhové“ podmienky musel tiež trochu zvyknúť. „Úzke kopce sa mi páčia predsa len o čosi viac. Aj napriek tomu to bola zaujímavá skúsenosť.“ S touto zaujímavou skúsenosťou a dvomi štvrtými miestami ukončil kopcovú sezónu so svojim Renaultom Clio.
Kopcová sezóna sa ukončila. Za každým úspechom stojí množstvo času, síl a neposlednom rade aj finančných prostriedkov, ktoré boli vynaložené. Čo táto snaha priniesla? Výpočet úspechov Ambruz Racing tímu je dlhý a aj z tohto dôvodu si zaslúži samostatný článok.
Peter Baran